среда, 30 ноября 2011 г.

Упровадження інформаційних технологій на уроках художньої культури


Упровадження інформаційних технологій
на уроках художньої культури

Л.В. Чугай,
директор навчально-виховного комплексу №9 м. Мелітополя


У статті висвітлюється досвід активного включення учнів до інформаційно-комунікативного середовища в процесі вивчення шкільного курсу «Художня культура». Розглядаються технології, можливості використання Інтернет ресурсів, перевід текстового матеріалу у графічний, накопичення ілюстративного ряду та музичних фрагментів.
Ключові слова: інформаційно-комп’ютерні технології, Інтернет, художня культура.
         The article deals with the experience of taking part of pupils in informative-communicable social environment in the process of studying school course the «Art Culture». Technologies, possibilities of using Internet resources, the conversion of textual material to graphic one, the accumulation of illustrative series and musical fragments are considered.
Keywords: informative computer technologies, Internet, art culture.         
В статье освещается опыт активного включения учеников в информационно-коммуникативную среду в процессе изучения школьного курса «Художественная культура». Рассматриваются технологии, возможности использования Интернет-ресурсов, перевод текстового материала в графический, накопление иллюстративного ряда и музыкальных фрагментов.
Ключевые слова: информационно-компьютерные технологии, Интернет, художественная культура.
Згідно державного стандарту галузі «Естетична культура» (2004 р.) передбачено вивчення навчальних дисциплін освітнього циклу «Художня культура» як складової інваріантної частини базового навчального плану. У 2009 році художня культура почала викладатися у всіх типах шкіл. У зв’язку з цим постала необхідність методичного забезпечення курсів «Художня культура» (9 кл.), «Художня культура України»  (10 кл.), «Зарубіжна художня культура» (11 кл.)                                                                 .
Питання методики освоєння художньої культури у ЗНЗ  поглиблено вивчалося українськими вченими Л. Масол, Л. Кондрацькою, О. Щолоковою, Л. Кондратовою та ін. Серед російських педагогів-вчених, які ґрунтовно досліджують це питання, слід назвати Л. Рапацьку, Г. Данилову, В. Школяра, Л. Ванюшкіну, Т. Челишеву.
Однак на сьогодні недостатньо дослідженою є проблема застосування інформаційних технологій на уроках художньої культури. Зазначені автори переважно торкаються методичних засад викладання художньої культури в школі, дидактичних основ конструювання змісту культурознавчих курсів, аналізу навчальних програм, досліджують можливості застосування проектної технології.
Метою даної статті буде висвітлення окремих аспектів впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій  під час занять з художньої культури.
Як зазначає Н. Кисельова, використання у навчальному процесі ІКТ спрямовано на
-         на підвищення мотивації та активності учнів на уроці;
-         на підготовку до сприйняття художніх творів мистецтва;
-         активізацію пізнавальних здібностей учнів, стимулювання особистісного зростання;
-         розвиток інформаційних навичок, комунікативно-соціальних та аналітичних компетенцій;
-         індивідуалізацію процесу навчання;
-         подолання стереотипів традиційного стилю взаємозв’язку між учителем та учнем;
-         самоосвіту, самостійне оволодіння знаннями, формування креативних навичок [4, с. 96]
Таким чином інформаційні технології дають змогу класно-урочній системі набути цікавого змісту. Діяльність учителя на такому уроці спрямована на вміле управління засобами та формами використання ІКТ
В навчально-виховному комплексі №9 м. Мелітополя в групі художньо-естетичного профілю 10 класу на викладання художньої культури передбачено 4 години на тиждень. Вивчення цього предмету проводиться з систематичним використанням інформаційних комп’ютерних технологій. Аналіз результатів анкетування учнів свідчить, що під час використання ІКТ на уроках української художньої культури 95% учнів відмітили, що такі уроки необхідно проводити частіше. Результати опитування вчителя довели, що у вихованців за умови використання зазначеної технології формується позитивне відношення до предмету, а увага учнів залишається стійкою протягом всього заняття.
Наведемо можливі дидактичні форми з використанням ІКТ на уроках
УРОК
Мультимедійні курси
на CD - ROM
Інтернет-технології
Діалог учитель – учень або учень – учень
Демонстрація в режимі on-line
Інформаційні ресурси музеїв
Інформаційні віддалені бази
Педагогічні програмні засоби
CD, DVD, MP3  диски із записами
 









Жорстко вимагати, щоб той чи інший варіант використовувався тільки на певному етапі уроку, не варто. Таке розділення досить  умовне. Природньо, що у відповідності з метою та завданнями, які вчитель ставить перед собою при використанні ІКТ, може бути обраний той чи інший прийом на вибір педагога.
Управлінсько-навчальна діяльність учителя, який запроваджує ІКТ, складається з загального стратегічного планування використання комп’ютерних засобів та з тактичного тематичного планування, а також з використання комп’ютера на окремих заняттях (уроці, практичній роботі та ін.).
На уроці з предмету «Художня культура» за темою «Цифровий живопис», можна запропонувати таку практичну роботу. Учні  об’єднують у 2 групи, кожна з яких отримує картку з алгоритмом (за яким виконується практична робота). 
Алгоритм виконання роботи для 1 групи:
1.       Відкрити програму (Пуск/Програми/Corel Painter).
2.       Створити новий файл («Файл/Новий»)
3.       Зафарбувати небо (Градиентная заливка)
4.       Вибрати новий шар («Слой/Новый слой»). Цю команду повторювати кожен раз перед створюванням нового зображення.
5.        Зобразити планети (Эффекты/KPT Collection/KPT Gel).
6.       Для копіювання зображення використати команду: «Слой/Дублировать слой».
7.       Для зміни розмірів планет використовувати команду (Эффекты/Направление/Свободное преобразование).
8.       Для зміни яскравості, тону і кольору планет використовувати команду: («Эффекты/Управление тоном», «Эффекты/Управление поверхностью»).
9.       Доповнити композицію зображенням зірок, використовуючи команду (“Эффекты/KPT Collection/KPT Lens Flare”).
10.  Зберегти малюнок (Файл/Соранить как/Комп'ютерна графіка/11 клас).
Алгоритм виконання роботи для 2 групи у техніці гратографія: (аркуші формату А-3 прикріплені до мольбертів)
1.     Виконати контурний рисунок інопланетянина, використовуючи прості форми: кулю, циліндр, призму, конус та ін.. зображення вишкрябується гострим предметом (стержень кульової ручки, яка вже використана та не пише).
2.     Передати об’єм геометричних тіл.
3.     Доповнити зображення дрібними деталями: очі, ніс, антени та ін.
4.     Зобразити лінію обрію.
5.     Заповнити зображеннями небо та невідому планету: зірки, інші планети, кратери, інопланетні квіти та тварини.
Розглянемо застосування інформаційних комп’ютерних технологій на різних етапах уроку художньої культури в умовах створення проблемних ситуацій.
При цьому під час викладання навчального матеріалу використовуються як готові програмові засоби, так і створені  вчителем презентації, демонструється ілюстративний ряд та музичні фрагменти. А Інтернет можна застосовувати для довідкової інформації (словники, довідники, енциклопедії тощо) та в якості домашнього завдання (скласти список сайтів, підготувати загадки, ребуси, кросворди).
При створенні проблемних ситуацій вчитель дає завдання учням щодо пошуку в мережі Інтернет необхідного матеріалу, творів художників, а при достатній підготовці учнів пропонує перевести текстовий матеріал у графічний редактор, скласти питання до проаналізованих сайтів.
У мистецтві нещодавно з’явився термін – «цифровий живопис». Згідно Вікіпедії (комп’ютерної енциклопедії) цифровий живопис – це створення електронних зображень за рахунок використання людиною комп’ютерних імітацій традиційних інструментів художника. На уроках «Художня культура» в 9 класі за темою «Цифровий живоп ис» ставимо проблему: як ви вважаєте, до якого виду образотворчого мистецтва можна віднести цифровий живопис? Цю проблему вирішуємо протягом уроку.
Під час вивчення великого об’єму матеріалу можна використовувати мережу Інтернет як особистісно-орієнтований підхід до навчання, за методом  співпраці учасників навчального процесу (учні класу об’єднуються у групи по 3-5 осіб). Кожна група отримує завдання, яке є частиною великої теми та чіткі інструкції до його виконання. Ролі в групі розподіляються самими учнями, а вчитель виконує обов’язки консультанта. Після виконання усіх завдань кожна група виступає з повідомленням. В результаті спільної роботи окремих членів груп та усіх груп у цілому досягається засвоєння нового матеріалу.
Інформаційно-комп’ютерні технології можна використовувати на етапі закріплення матеріалу, коли учні виконують вправи на розуміння вивченого. Відбувається стимулювання розумової діяльності, творчості. Школярі, наприклад, можуть підбирати твори до заданої теми, або ілюстративний матеріал, цитати, епіграф та ін.
Під час контролю знань ІКТ використовується для проведення тестів, самостійних, контрольних та творчих робіт, підготовки доповідей і презентацій.
Інформаційно-комунікативні технології – один із засобів організації дослідницької діяльності, моделювання, або повторення процесу реального наукового пошуку та самостійного здобуття знань. При цьому вчитель зорієнтовує учнів на явища, які входять у протиріччя з існуючими уявленнями, спрямовують вихованців формулювати їх ідеї, висловлювати свої судження, припущення, здогадки. Вчитель дає можливість досліджувати свої припущення через вивчення даних у світовій інформаційній системі та шляхом проведення дослідів.
Ігрові види діяльності з використанням комп’ютерних технологій можливі у вигляді «Караоке у класі», «Відгадай художника», «Відгадай мелодію», «Інтерактивні музичні ігри». Вони дають змогу зробити навчання цікавим, емоційним.
Урок-екскурсія – одна з нетрадиційних форм уроку організовується за допомогою ресурсів мережі Інтернет, що сприяє розвитку творчих здібностей учнів. В класі створюються групи – туристичні фірми, які складаються з рекламних агентів, менеджерів, екскурсоводів, фотографів. Обирається назва фірми, туристичний маршрут, створюється реклама з використанням віртуальних музеїв та галерей.  
Перспективною технологією в освіті є телекомунікаційний проект, під час якого об’єднується навчально-пізнавальна, дослідницька, творча, ігрова діяльність учнів, організована з використанням ІКТ на основі певної проблеми, мети, методів та способів реалізації. Такі проекти мають міжпредметну спрямованість, вимагають інтегрованих знань. Прикладом може бути телекомунікаційний освітній проект «Це наш час» який існує з 1995 року [1]
Інформаційні технології, які розглядаються в даній статті, у сукупності з правильно підібраними (або спроектованими) технологіями навчання, створюють необхідний рівень якості, варіативності, диференціації та індивідуалізації навчання та виховання.
Для досягнення удосконалення методики проведення уроків художньо-естетичного циклу з використанням ІКТ необхідно удосконалювати накопичені комп’ютерні програмні продукти, створювати нові комп’ютерні програми.
В межах даної статті не можливо висвітлити всі аспекти використання інформаційно-комп’ютерних технологій. Перспективним в майбутньому можливо є розробка віртуальних інформаційних технологій, наприклад, епістемотеки з метою спілкування учнів, вчителів з фахівцями в галузі художньої культури в мережі Інтернет.
















Література:
1.     http://www.edu.uar.ru/russian/projects/time-2000/index2006.htm.
2.     Беспалько В.П. Освіта і навчання за участі комп’ютерів (педагогіка третього тисячоліття) [Текст]/В.П. Беспалько. – М.: Видавництво Московського психолого-соціального інституту; Воронеж: Видавництво НПО «МОДЕК», 2002. – 352 с. – (Серія «Бібліотека педагогіка - практика»)
3.     Бондаренко Є.А. Технічні засоби навчання у сучасній школі [Текст]: посібник для вчителів та директора школи / Є.А. Бондаренко, А.А. Журин, І.А. Малютина; під ред. А.А. Журина. – М.: ЮНВЕС, 2004.
4.     Кисельова Н.В. Інформаційні технології на уроках СХК/авт.-укл. Н.В. Кисельова. – Волгоград: Вчитель, 2009.-103 с.
5.     Конюшенко С.М. Використання інформаційних технологій у педагогічному процесі  [Текст]:  навчально-методичний посібник для  педагога / авт.-укл. С.М. Конюшенко. – Калінінград: Видавництво КГУ, 2004. – 39 с.
6.     Конішенко С.М. Інформаційні ресурси Інтернету для вчителя [Текст]: практичний посібник/ авт.-укл. С.М.Конюшенко. – Калінінград: Видавництво КГУ, 2003. – 31 с.
7.     Моісеєва М.В. Інтернет навчання: технології педагогічного дизайну [Текст]/під ред. канд. пед. наук Моісеєвої М.В,. – М.: Видавницький дім «Камерон», 2004. – 224 с.


1 комментарий: